Depotschatje 3: ‘Woonhuis met erf in het voorjaar’

Het Vughts Museum wil een zo’n goed mogelijk beeld geven van de geschiedenis en cultuur van Cromvoirt, Helvoirt en Vught. Daarbij maakt het museum gebruik van allerlei voorwerpen en kunst uit het depot. Maar veel objecten blijven in het depot liggen of hangen. Daarom belicht het museum elke maand een ‘Depotschatje’.

Een van deze werken is het schilderij ‘Woonhuis van Arnoud Paashuis in het voorjaar’. Het afgebeelde huis is de woning waar Arnoud Paashuis (1912-1974) vanuit zijn huis op uitkeek en zo geschilderd heeft. Het huis stond voorheen aan de Boxtelseweg ter hoogte van het Maurickplein. Deze idyllische plek heeft eind jaren vijftig plaats moeten maken voor de Rijksweg, de huidige A2. Paashuis, die zijn loopbaan was begonnen als huis- en decoratieschilder, ging op 22-jarige leeftijd studeren aan de Koninklijke Teken Academie in ’s Hertogenbosch en ontwikkelde zich daarna verder aan de academies in Rotterdam en Antwerpen. Hij kreeg erkenning tot in het buitenland met enkele prijzen van de Salon du Nu en de Salon du Portrait in Parijs. Paashuis heeft ook de portretten van Koningin Juliana geschilderd voor de gemeentehuizen van Vught, St. Michielsgestel en Heusden. Hij schilderde naast portretten en naakten ook stillevens, stadsgezichten en landschappen.

Met het hier getoonde gezicht op het huis met erf heeft hij een waardevol historisch document nagelaten dat een fraai beeld geeft van een stukje Vught dat later, in verband met de aanleg van het moderne wegennet, verdwenen is.

Menno Schrijver