Andere exposities met zuiver natuurlijke materialen

Bij het Vughts Museum in DePetrus in Vught is van 1 september tot en met 30 oktober de expositie ‘Magnolia grandiflora’ te zien. Hierbij worden 18 kunstwerken van zuiver plantaardig materiaal opgebouwd en tentoongesteld. Deze expositie wordt georganiseerd door de kunstwerkgroep van het Vughts Museum.

Maar niet alleen bij onze kunstwerkgroep bestaat belangstelling voor plantaardige vormgeving, ook enkele andere musea in Nederland organiseren in deze tijd tentoonstellingen die een sterke relatie hebben met de natuur. Lees hieronder meer over de tentoonstelling ‘Botanische Wahnsinn’ en over de Italiaanse arte-poverakunstenaar Giuseppe Penone

‘Botanischer Wahnsinn’ bij Kröller-Müller Museum  in Otterlo

21 mei tm 30 oktober 2022

In de tentoonstelling Botanischer Wahnsinn presenteert het Kröller-Müller Museum een caleidoscopische selectie van werken van kunstenaars die vanuit verschillende gezichtspunten naar de rijke wereld van planten kijken.

Kunstenaars van over de hele wereld en met de meest uiteenlopende achtergronden tonen de laatste jaren een opmerkelijke interesse in planten en bomen. Deze botanische belangstelling kan niet los worden gezien van de revolutie die zich de afgelopen decennia voltrekt op het gebied van onze kennis over planten. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat planten geen ‘dingen’ zijn, maar intelligente wezens die niet alleen in staat zijn om te zien, ruiken, voelen, communiceren en horen, maar ook om zich te oriënteren en te herinneren. Tegelijk met de nieuwe kennis over planten groeit het besef van de bepalende rol van planten in de stabiliteit van ecosystemen, evenals van het schrikbarende verlies aan soorten.

Voor meer informatie klik hier.

Giuseppe Penone bij Museum Voorlinden in Wassenaar

8 oktober 2022 t/m 29 januari 2023

Museum Voorlinden presenteert van 8 oktober 2022 tot en met 29 januari 2023 een grootse overzichtstentoonstelling van Giuseppe Penone (1947). De Italiaanse arte-poverakunstenaar werpt in Voorlinden een nieuw licht op onze relatie met de natuur. De tentoonstelling omvat zowel vroeg als recent werk, biedt verrassende inzichten en prikkelt alle zintuigen. Voorlinden toont iconische sculpturen en ruimtevullende installaties, maar ook bescheiden en intieme werken van Penone.

Voor Giuseppe Penone is de natuur – en bomen in het bijzonder – zowel onderwerp als materiaal. In zijn sculpturen, installaties en tekeningen verwerkt hij boomstammen, bladeren, marmer en leer. In zijn poëtische oeuvre toont hij onze innige verbondenheid met de natuur en maakt hij ons bewust van haar scheppende en transformerende cyclus en krachten. Zo pelt Penone in Ripetere il bosco (1968) de jaarringen van een boom af om zo diens oorsprong bloot te leggen. Op deze manier ontsluit Penone groeiprocessen die voor het menselijk oog vaak onzichtbaar blijven.

Voor meer informatie klik hier.