In Memoriam Jacques Frenken (1929 – 2022)

Jacques Frenken (foto Urijan Poerink)

Deze week overleed de Bossche kunstenaar Jacques Frenken. De afgelopen jaren heeft het Vughts Museum op meerdere momenten aandacht besteed aan het werk van deze veelzijdige kunstenaar die in de periode 1931 tot 1953 en van 1959 tot 1975 in Vught heeft gewoond. Uit die laatste periode stammen bekende en soms ook omstreden werken zoals zijn ‘doorgezaagde heiligenbeelden’. Hij sloeg 365 spijkers in een madonnabeeld en spoot het zilver.

Het Vughts Museum organiseerde van 12 december 2014 tot en met 22  februari 2015 een tentoonstelling met zijn werken onder de titel ‘zijn Vughtse periode’. Deze tentoonstelling werd gehouden in de speciaal voor dat doel opgeknapte Villa Bleyenburg (het huidige restaurant Vigor).

In 2019, bij gelegenheid van zijn 90ste verjaardag, organiseerde het Vughts Museum een kleine overzichtstentoonstelling in DePetrus. Bij de opening van deze tentoonstelling ontving het Vughts Museum, in langdurige bruikleen, een door Frenken in 1968 gemaakte ‘Zwarte Madonna’. Dit werk is  te zien in de Doopkapel in DePetrus. Bij diezelfde gelegenheid ontving het Vughts Museum het schilderij ‘Kerk’ gemaakt door Jacques Frenken.

‘Kerk’ staat nu tijdelijk opgesteld op het priesterkoor van DePetrus als herinnering aan Jacques Frenken.

Zwarte Madonna

‘Embryonaal’ glas-in-loodraam van Jacques Frenken in DePetrus