‘Strandbad Dames’ in DePetrus

Strandbad IJzeren Man van Reinier Pijnenburg

Tot maart 2022 hing in zaal 2 van het Ontmoetingscentrum DePetrus een plaquette ter herdenking van het Bunkerdrama in Kamp Vught op 15 januari 1944. Deze plaquette is verplaatst naar de ruimte in DePetrus die is gewijd aan ‘Drama’s in Vught’, zoals in het vorige MuseumNieuws werd beschreven.

Schilderij van Reinier Pijnenburg

De plek van de plaquette in zaal 2 is nu ingenomen door een fraai groot schilderij van de steiger van het ‘Strandbad Dames’ van de IJzeren Man. Het is waarschijnlijk omstreeks 1925 gemaakt door de bekende Vughtse kunstschilder Reinier Pijnenburg (1884-1968). In dat jaar kocht de gemeente het kunstwerk.

De IJzeren Man is eind 19de eeuw gegraven maar werd pas in 1918 een provisorische badplaats, met een paviljoen en tramstellen die dienstdeden als zitplaatsen op het strand. De belangstelling voor de IJzeren Man groeide snel, wat de gemeente Vught in februari 1937 deed besluiten de badplaats, met uitzondering van het paviljoen, te kopen en er een zweminrichting van te maken. De IJzeren Man had toen nog gescheiden baden voor dames, heren en gemengd zwemmen.

Het schilderij van het ‘strandbad Dames’ behoort inmiddels tot de collectie van het Vughts Museum. Het doek hangt nu tegen de achtergrond van een grijs geschilderd rechthoekig vlak, waardoor het beter tot zijn recht komt. Het is dezelfde kleur grijs die voor wanden in het Rijksmuseum is gebruikt.

De bedoeling is, dat het schilderij na enige tijd verwisseld wordt met een andere werk uit de rijke collectie van het Vughts Museum.