Herdenkingsraam en plaquette bijeen gebracht

Herdenkingsraam in DePetrus

In maart 2022 is een plaquette over Kamp Vught geplaatst bij het herdenkingsraam over Kamp Vught in DePetrus. Een  passende gelegenheid om hier weer even aandacht te geven aan de betekenis van dit raam en de plaquette.

Op 15 januari 1944 werden in Kamp Vught 74 vrouwen opgesloten in cel 115 van de Bunker als straf omdat ze zich solidair verklaarden met een medegevangene. ’s-Morgens bleken tien van hen gestikt.

Hoor de vrouwen zingen

ln 1995 kwam het eerste contact tot stand tussen het kerkbestuur van St. Petrus te Vught en Tineke Wibaut voor het plaatsen van een herdenkingsraam in de St. Petruskerk. Tineke Wibaut  was voorzitter van de ‘Vriendenkring Nationaal Monument Kamp Vught’ en overlevende van het bunkerdrama in Kamp Vught. De uitvoering van dit initiatief werd in handen gegeven van de ‘Vrienden van de Sint-Petrus’. Tijdens de muziekmanifestatie ‘Hoor de vrouwen zingen’ op 20 oktober 1996 werd het gebrandschilderde raam onthuld in de St. Petruskerk (nu DePetrus) door oud-kampgevangene Gisela Wieberink Söhnlein. Het raam is gemaakt door kunstenaar Marius de Leeuw. Het moet de herinnering levend houden aan de enorme solidariteit van de vrouwen die gevangen hebben gezeten in Kamp Vught en aan het bunkerdrama.

Plaquette

Een tweede monument werd gewijd aan een uitspraak van componist Marius Flothuis (1914-2001) over de gevangen vrouwen die door zingen lieten blijken dat ze hun wilskracht hadden behouden. Flothuis zat in 1944-’45 gevangen in Kamp Vught en Sachsenhausen. In Vught schreef hij ‘Sonata da camera’ en ‘Aubade’.

De uitspraak van Flothuis op de plaquette luidt:

Als mensen onder deze omstandigheden nog kunnen zingen, dan leeft er een kracht in hen die sterker is dan het kwaad dat hen bedreigt.

Deze tekst van Flothuis werd uitgekozen door Tineke Wibaut. Hij verwijst naar de kracht en saamhorigheid van de vrouwen en voegt daarmee een extra dimensie toe aan de voorstelling van het gebrandschilderde raam. De plaquette hing in de afgelopen jaren in één van de leslokalen van DePetrus. Besloten werd de glasplaat te verenigen met het raam van Marius de Leeuw in de ruimte die gewijd is aan ‘Drama’s in Vught’.

Bron: Het Estafettestokje doorgeven, een uitgave van Stichting Vrienden van de St.-Petrus (1997).

Aquarel Arie Emens in expositie Componisten in oorlogstijd NMKV (collectie Vughts Museum)

Herdenkingsraam met plaquette DePetrus