Lezing over Landgoed Reeburg woensdag 2 maart

Door:Rob Gruben

Huize Reeburg werd in 1952 op last van de gemeente Vught gesloopt. Het was toen precies 100 jaar oud. In 1852 werd namelijk het door architect Arnoldus van Veggel ontworpen landhuis opgeleverd. Opdrachtgeefster Elisabeth Christina Havelaar heeft die oplevering niet meer mogen meemaken: zij overleed in juni 1851. Rob Gruben zal in zijn lezing ingaan op de kenmerkende Tudor bouwstijl waarin het huis was uitgevoerd, alsmede op de diverse eigenaren die het gebouw in hun bezit hebben gehad. In zijn PowerPoint heeft Rob enkele recent ontdekte tekeningen van de Engelse landschapstuin die rond het landhuis was aangelegd opgenomen. Restanten daarvan laten zich nog herkennen in het huidige park Reeburg. Bij deze lezing is een coronatoegangsbewijs (QR-code) verplicht.

Op (meestal) de eerste woensdagavond van de maand is er een interessante lezing in DePetrus. De lezingen zijn een co-productie van Bibliotheek Vught, het Vughts Museum, Stichting Erfgoed Vught en Stichting ABZ. Maandelijks komen zo culturele, historische of kunstzinnige onderwerpen aan bod die vaak een relatie hebben met Vught. De avonden zijn inclusief een kop koffie of thee.

Prijs: €7,50
Tijd: 19:30-21:00/21:30 uur