Even voorstellen 34: Dr. Felix Hillen

Dr. Felix Hillen (familiearchief Hillen).

De Dokter Hillenlaan is niet alleen naar dokter Piet Hein Hillen, maar ook naar zijn jongste zoon vernoemd. Geboren in 1900 te Vught, studeert Felix Hillen net als zijn vader geneeskunde aan de UvA. Hij trouwt na zijn studie met zijn schoolliefde van het Stedelijk Gymnasium, Marie-Christine Cordewener. Na een korte periode in Blerick vestigt het jonge echtpaar zich op Taalstraat 181 in Vught en begint Felix Hillen een praktijk. Het echtpaar krijgt vijf kinderen. In 1942 volgt Hillen zijn vader als gemeentearts in Vught op en na diens overlijden in 1943 verhuist Hillen jr. met zijn gezin naar het Maurickplein om daar de dokterspraktijk voort te zetten.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog krijgt Vught te maken met gevangenen die in Kamp Vught worden geïnterneerd. Bij aankomst van het eerste gevangenentransport op station Vught in 1943 staat Hillen op het perron en zuster Hulsman en de dokters Van Spaandonk en Blomjous op het pleintje om voedselvoorraden uit te delen. Het uit de trein helpen van de gevangenen levert Hillen al direct ruzie met de kampcommandant Chmielewsky op en het geven van voedselpakketjes wordt door de Duitsers verhinderd. Ondanks hun beroerde toestand worden de gevangenen in het kamp meteen aan het werk gezet. Na alarmerende berichten doet Hillen pogingen om zich in het kamp zelf op de hoogte te stellen van de gezondheidstoestand van de gevangenen. En Hillen komt, net als zijn bevriende collega Van Spaandonk, in het artsenverzet Medisch Contact terecht: hij geeft instructies door en voorziet andere artsen in de gemeente van gegevens. Na de oorlog is Hillen lid van de Gemeenschap Oud Illegale Werkers Nederland, die hamert op zuiveringen onder de medici en de juiste behandeling van geïnterneerde foute Nederlanders en Duitsers in Kamp Vught. Bovendien heeft Hillen zitting in het Tribunaal dat zich buigt over berechting van collaborateurs en foute Nederlanders. Hij trekt zich daar uit terug, omdat het in te veel gevallen gaat over achterklap, valse beschuldigingen en beslechting van burenruzies.

Eind 1964 verhuist Hillen naar de grondig verbouwde koetsierswoning aan de Grote Gent 2 en houdt op nr. 4 spreekuur. Het pand aan het Maurickplein 1 wordt verkocht aan dokter Janssens, met wie hij lang samenwerkt. Na wegens ziekte zijn werk in 1971 te hebben neergelegd sterft Felix Hillen in 1973.

Felix Hillen is ereburger van Vught, officier in de Orde van Oranje-Nassau en drager van het kruis van verdiensten van het Nederlands Rode Kruis.

Meer weten over dokter Piet Hein Hillen en dokter Felix Hillen? Kom dan naar het Vughts Museum, want daar is binnenkort de dokterspraktijk te zien!