Historisch Monument gevonden op Vughtse heide

Wim Kievits onderzoekt vindplaats

Vandaag publiceerde Novo3 als eerste over een opmerkelijke vondst van historisch belang op de Vughtse heide. Naar verwachting zijn restanten gevonden van de 15e-eeuwse Bossche galg die ruim 2 eeuwen heeft gefunctioneerd.

Restanten galg vanaf maandag bij Vughts Museum in DePetrus

De restanten zullen zorgvuldig worden opgegraven en worden vanaf maandag overgebracht naar het Vughts Museum in DePetrus. Daar zullen ze nader worden onderzocht.  Henk Smeets, voorzitter van het Vughts Museum, zegt hierover:  “Helaas is het nog niet mogelijk DePetrus open te stellen voor publiek. Daarom krijgen inwoners van Vught, Cromvoirt en Helvoirt als eerste de gelegenheid een afspraak te maken om delen van het monument te bewonderen, terwijl deze geconserveerd worden, waarbij ik persoonlijk uitleg zal geven. Uiteraard met in achtneming van de coronamaatregelen in DePetrus”.

Bent u geïnteresseerd? Stuur een mail naar redactie@novo3.nl om in aanmerking te komen voor een bezoek. Wees er snel bij want op=op. Er zijn maar een paar tijdsloten per dag beschikbaar.

Voor meer informatie over deze vondst klik  hier door naar de berichtgeving van NOVO3. De eerste filmbeelden vindt u hier.

Henk Smeets geeft toelichting op historische vondst