Schatten van Vught 12: De Engel

De Engel door Aart van Woensel

Tot 1 april van dit jaar zat op de hoek Taalstraat/Schoolstraat restaurant ‘De Heer Kocken’. John Kocken en Kirsty Kocken-De Heer runden vanaf 1998 dit restaurant, dat in 2008 vereerd werd met een Michelinster. Het gebouw waarin ze hun gasten ontvingen, was eeuwenlang Café De Engel, een herberg langs de weg van Luik naar ’s-Hertogenbosch. Reizigers die de stad niet konden halen voordat ’s avonds de stadspoorten dicht gingen, konden hier terecht. Dat zou volgens de overlevering ook Desiderius Erasmus (ca. 1469-1536) overkomen zijn.

In 1978 maakte Aart van Woensel (1929) een steendruk van Taalstraat met De Engel. Van Woensel was leraar Nederlands, geschiedenis en tekenen aan de Reeburgmavo in Vught. Honderden tekeningen en etsen van zijn hand schonk hij in de afgelopen jaren aan het Vughts Museum. In 2016 organiseerde het museum in het Gripshuis de tentoonstelling ‘Vughtse Meesters’, met onder andere tekeningen van Van Woensel over Vught. Tot vlak voor zijn dood was hij een markante verschijning in het straatbeeld als hij door Vught fietste. Op 7 december 2019 overleed hij onverwacht. Het Vughts Museum komt binnenkort met een kleine herdenkingstentoonstelling.