Lezing Penseelprinsessen door Else van Helmond in DePetrus op 4 maart 2020

Vughts toren door Henriëtte Ronner – Knip (1821-1909)

Vrouwelijke kunstenaars waren er altijd al. Sommigen waren zelfs heel succesvol in hun tijd. Maar de vermelding van hun namen en werk verscheen vaak niet in de door mannen geschreven kunstcanons. Ook nu is het nog zo dat in Nederlandse musea slechts 13% van de schilderijen die er hangen afkomstig zijn van vrouwelijke kunstenaars. In de laatste decennia is er meer belangstelling gekomen voor vrouwelijke kunstenaars en hun werk.

Woensdag 4 maart 2020 van 19.30 tot ca. 21.00/21.30

Enkele dagen vóór de Internationale Vrouwendag houdt Else van Helmond in DePetrus de lezing ‘Penseelprinsessen, vrouwelijke schilders door de eeuwen heen’. Zij vertelt met behulp van beelden over het werk en leven van vrouwelijke schilders in de afgelopen eeuwen. Over hun kracht, hun moeizame strijd om zich in de door mannen gedomineerde kunstwereld staande te houden. Vrouwelijke schilders zoals Henriette Donner–Knip, Jeannette Slager, Judith Leyster, Michaelina Wautier en Thérèse Schwartz komen in de lezing ter sprake.

Else van Helmond was docent, organiseerde diverse kunstreizen, was jarenlang verbonden aan Museum Slager in Den Bosch en is nu lid van de werkgroep Kunst van het Vughts Museum.

Voor aanmelden klik hier