Boekbespreking De Laatste Oorlogsmaanden

Op 4 december verscheen de volgende boekbeschrijving in het blad InBrabant. Het gaat over het boek De Laatste oorlogsmaanden. Vught, september/oktober 1944, geschreven door Wieke Schrover en Henk Smeets. Het boek werd gepresenteerd bij de opening van de gelijknamige tentoonstelling die van 2 t/m 30 oktober te bezichtigen was in DePetrus in Vught.

Door Helma Thiers

‘Het boek De laatste oorlogsmaanden: Vught, september/oktober 1944 is op 8 september gepresenteerd, bij de opening van de tentoonstelling over de bevrijding van Vught in het Vughts Museum. Het behandelt de laatste maanden van de Duitse bezetting, beginnend bij Dolle Dinsdag.

Zelfs zonder veel kennis over de Tweede Wereldoorlog is dit een boeiende publicatie om te lezen. Dat is te danken aan de vele dagboekfragmenten die de schrijvers hebben verzameld en waarmee zij ons door deze maanden in 1944 leiden. Naast dagboeken van bewoners en interviews worden ook militaire bronnen (‘Kriegstagebücher’ en militaire verslagen) gebruikt. Vooral door de dagboekfragmenten word je als lezer de bevrijdingsdagen ‘ingezogen’. Ze zijn op een uitstekende manier gebruikt. Hiernaast is het boek ook rijk voorzien van foto’s en kaarten. Voor iedereen die een beetje bekend is met Vught, is de actie van dag tot dag te volgen. De kaarten die de situatie destijds laten zien, maken het allemaal nog duidelijker. Deze uitgave maakt duidelijk hoe zwaar onze bevrijders hebben moeten vechten en wat dit voor de bevolking heeft betekend. In het laatste hoofdstuk komen nog de V1’s, de afrekening met de collaborateurs en andere onderwerpen van de overgang naar een normaal, naoorlogs leven aan bod. Iets dat toch nog even tijd kostte’

Het boek werd gepresenteerd bij de opening van de gelijknamige tentoonstelling die van 2 t/m 30 oktober te bezichtigen was in DePetrus in Vught. Tentoonstelling en boek maakten deel uit van een gezamenlijk project van Stichting Erfgoed Vught, het Vughts Museum en het Nationaal Monument Kamp Vught. Een werkgroep van deze instellingen deed de research. Het project maakte deel uit van het gemeentelijke programma ‘Vught Viert Vrijheid’.

N.B. Dit boek is te koop bij Bruna in Vught en kost €22,95.