Expositie Reinier Pijnenburg, kunstschilder en bon-vivant / tot en met zondag 15 maart

IJzeren Man (Pijnenburg)

Jarenlang woonde en werkte schilder Reinier Pijnenburg op villa Bleijendijk in Vught. Hij werd geboren op 19 februari 1884 in ´Huisje ten Halve´ aan de Taalstraat. Regelmatig verbleef hij in Frankrijk (Parijs), Spanje en Marokko. Dichter bij huis voelde hij zich aangetrokken tot ‘klederdracht’-dorpen, zoals Marken en Volendam. Zoals bij veel schilders werd zijn palet beïnvloed door deze wisselende omgevingen: sombere kleuren in Brabant en felle tinten in het zonnige zuiden.

Wat er over Pijnenburg werd geschreven

Een Spaanse krant schrijft in 1924 over een tentoonstelling van Pijnenburg in Barcelona: ´Pijnenburg, even ijverig als eerlijk, is de nevelen van zijn geboorteland ontvlucht, om onder de Spaansche zon te komen schilderen, op gevaar af om door ’t licht te worden meegesleept, maar hij heeft zich weten te behoeden voor een neerstorting in den afgrond, is bijtijds gekeerd en vervolgt nu zijn eigen weg langs de paden van het impressionistisch realisme, waar hij zich in zijn element voelt´. Als hij weer terug is in Vught schrijft Huib Luns: ´Nu is Pijnenburg een echte Vughtse jongen met vriendelijke fransche manieren. Jaren in Parijs doorgebracht en langdurig verblijf in Spaansche steden hebben hem ten slotte toch weer tot Brabantsche onderwerpen gebracht die hij met een palet van luministische keuze met durf en vaak op groote schaal vertolkt´. Pijnenburg zou ook door de jongere generatie van Vughtse kunstenaars met respect behandeld worden. Hij overleed op 1 september 1968.

Opening expositie en boekpresentatie

Veronica Dénis-Van Sleeuwen schreef een boek over haar oom Reinier en speelde een belangrijke rol bij de samenstelling van de overzichtstentoonstelling in het Vughts Museum. Het boek wordt gepresenteerd op 19 januari 2020, om 16.00 uur, tijdens de opening van de tentoonstelling in DePetrus te Vught. Behalve schilderijen uit de eigen collectie van het Vughts Museum, zullen ook bruiklenen van andere musea, waaronder het Noordbrabants Museum, te zien zijn. Ook veel onbekend werk uit particulier bezit zal worden geëxposeerd.

De tentoonstelling is te zien van 19 januari t/m 15 maart in DePetrus, Heuvel 2 in Vught. De toegang is gratis/ een vrijwillige bijdrage wordt bijzonder op prijs gesteld.