Pietertjespad

Tekening Pietertjespad

Het Pietertjespad is een speelse en leerzame erfgoedspeurtocht voor kinderen. Het is gemaakt door kinderen van groep 7 van OBS De Springplank, juf Vera en in samenwerking met het Vughts MuseumSas Illustraties en DePetrus. Het project wordt ondersteund door Plaza Cultura, Gemeente Vught en Erfgoed Brabant. Bij de lancering van het pad op 19 juni wandelden 85 kinderen mee, van basisschool De Springplank en obs de Piramide. Het concept is uniek vanwege het ‘voor-kinderen-door-kinderenconcept’. De naam Pietertjespad is ontleend aan de vondst van een popje tijdens de restauratie van het dak. Het in feite onooglijk lelijke popje kreeg de naam Pietertje, maar wordt in de kringen van DePetrus gekoesterd als kleinood uit vervlogen tijden.

De route van drie kilometer voert onder meer naar villa Leeuwenstein, het raadhuis van Vught, de Zadelmakerij, Het Gripshuis van schilder Charles Grips uit 1882 en de protestantse kerk ‘met het gat ertussen’. Het Pietertjespad is voor €3 te koop bij de gastenbalie van DePetrus.

Pietertje