Expositie ‘Badplaats IJzeren Man’

Van 29 april t/m 26 mei 2019 organiseert het Vughts Museum in DePetrus te Vught een tentoonstelling over ‘Badplaats IJzeren Man’.

Het is dit jaar 125 jaar geleden dat op de Vughtse Hei zand werd afgegraven voor het Bossche station en de wijk eromheen (’t Zand). Daardoor ontstond een bosmeer dat al snel gebruikt werd als zwembad. Er kwam een particuliere zweminrichting en aan de rand van het water werd een hotel-restaurant gebouwd. Het toerisme nam een hoge vlucht. De spoorwegen vestigde vóór de oorlog zelfs een halte bij het zwembad op de lijn ‘s-Hertogenbosch-Tilburg. Na verloop van tijd nam de gemeente de exploitatie van het zwembad over. ’s Winters bood de bevroren plas schaatsers de ruimte. Hotel ‘De IJzeren Man’ werd een populaire dansgelegenheid.

Tom Slager ‘IJzeren Man’.

De tentoonstelling geeft met foto’s en schilderijen een beeld van deze ‘badplaats’, die de naam kreeg van de graafmachine die het zand opgroef: de IJzeren Man.

De expositie wordt gehouden in het Vughts Museum in DePetrus (Heuvel 2 in Vught) en is te zien tijdens de openingstijden van DePetrus:

Maandag t/m donderdag van 09.00 tot 18.00 uur.
Zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur.
Zondag van 12.00 – 17.00 uur.

De toegang is gratis, een vrijwillige bijdrage voor het Vughts Museum wordt op prijs gesteld.