75 jaar Bevrijding van Vught

Weggeworpen Duitse geweren in de Kleine Gent.

Op zoek naar ooggetuigen, dagboeken, foto’s en films

Een werkgroep van Stichting Erfgoed Vught, het Vughts Museum en het Nationaal Monument Kamp Vught is bezig met een onderzoek naar de bevrijdingsmaanden in Vught in 1944.

De werkgroep bereidt twee activiteiten voor. In september en oktober 2019 zal in DePetrus een tentoonstelling te zien zijn over de bevrijding van Vught en de dagen dat Vught in de frontlinie lag. Daarnaast zal een boek verschijnen over de laatste maanden van de oorlog, waarbij met behulp van dagboekfragmenten zal worden beschreven hoe de Vughtse bevolking de periode heeft ervaren vanaf Dolle Dinsdag tot na de Bevrijding.

In verband daarmee is de werkgroep op zoek naar ooggetuigen, dagboeken, foto’s en films uit de laatste maanden van de bezetting, maar óók uit de periode dat geallieerde troepen in Vught waren gelegerd (Schotten, Canadezen).

Wie dergelijk materiaal in bezit heeft, wordt gevraagd dit tijdelijk uit te lenen, zodat het gescand kan worden. Daarna komt het weer terug bij de eigenaren. Wie materiaal wil uitlenen, of geïnterviewd wil worden, wordt verzocht dit te melden aan info@vughtsmuseum.nl ter attentie van de ‘werkgroep WO II’.