Een knikkende engel

Knikengel Vughts Museum

Het was een lange zoektocht: het vinden van een knikengel. Het Vughts Museum kwam na een paar maanden in DePetrus tot de conclusie dat entreegeld vragen voor de wisseltentoonstellingen niet goed mogelijk was. In een gebouw dat vrij toegankelijk was voor iedereen, en waarin zonder entree te betalen al zoveel te zien was, bleek betaalde toegang tot een relatief kleine wisseltentoonstelling niet te werken.

Besloten werd tot gratis entree, maar wel met het verzoek aan het publiek om dat gratis aanbod te waarderen met een gift. Daarvoor was een knikengel nodig. Lang werd gezocht bij collegamusea en op veilingen. Er kwamen prachtige exemplaren langs, maar die bleken al verkocht. Uiteindelijk lukte het bij een kringloopwinkel een engel op te sporen. Die staat nu uitnodigend bij de in- en uitgang van DePetrus. Dat levert een constante stroom van (kleine) giften op. Daarnaast is bij de balie voor één euro een folder verkrijgbaar die een korte toelichting geeft op de ´museumeilanden´ in DePetrus.