Open Monumentendag 2018

150 jaar spoor in Vught

Op zondag 9 september, Open Monumentendag, zijn er in Vught en Cromvoirt een record aan gebouwen toegankelijk voor het publiek. Behalve de Vughtse toren, de Lambertuskerk, Huize Bergen en kasteel Maurick is het Vughtse Raadhuis opnieuw te bezoeken. Belangstellenden kunnen er een rondleiding krijgen. Nieuw is in de Smalle Taalstraat de openstelling van het Geniehuis (nr. 211). Dit huis dankt zijn naam aan de eerste eigenaar, Willem van Son, die Genieofficier was. Op het Marktveld zijn twee bijzondere particuliere huizen te bezichtigen: het Gogelhuis (nr. 36, het geboortehuis van Nederlands eerste minister van Financiën) en het Gripshuis (nr. 3, de woning van kunstenaar Charles Grips, die de Petruskerk voorzag van tientallen schilderijen). DePetrus zelf kan ook bewonderd worden. Het museum houdt er minirondleidingen en de tentoonstelling over het kartuizerklooster kan worden bezocht. Voor de tweede keer is dit jaar het koetshuis van Zionsburg te bezoeken. Ook de tuin van het landgoed is toegankelijk.

Het voormalige station van Vught gaat ook open. Omdat het dit jaar 150 jaar geleden is dat dit station werd gebouwd, wordt daar door het Vughts Museum zijn tentoonstelling over het spoor in Vught nog één keer getoond.Een verrassing is dit jaar de deelname van het Taleninstituut Regina Coeli aan de Martinilaan. Hier wordt stilgestaan bij de onderwijstraditie van de ‘Nonnen van Vught’. Verder zijn er nog de musea aan de Lunettenlaan: het Geniemuseum, het Nationaal Monument Kamp Vught en Barak 1B. Tenslotte zijn aan de Sint-Lambertusstraat in Cromvoirt drie gebouwen open: de Sint-Lambertuskerk, de voormalige pastorie en het voormalige Gemeentehuis. In Cromvoirt kan ook een tocht door het dorp worden gemaakt met een huifkar. Die vertrekt vanaf de kerk.

Voor meer informatie over Open Monumentendag in Vught ga naar: https://www.openmonumentendag.nl/gemeente/vught/