De huiskamer van Vught

Salone dell’ Opera

Naast vijf vaste gebruikers kent DePetrus ook groepen en verenigingen die incidenteel gebruik maken van het Ontmoetingscentrum. Juist daardoor wordt DePetrus de ´huiskamer van Vught´, waar iedereen terecht kan met sociaal-culturele activiteiten.

In de afgelopen maand vond bijvoorbeeld in DePetrus de afsluiting plaats van Salone dell´Opera, georganiseerd door Kunststichting Vught. Een interessant muzikaal programma in diverse particuliere huizen werd afgesloten met muziek en dans.

Aan de vooravond van Dodenherdenking gebruikte Stichting Open Joodse Huizen DePetrus voor verhalen over Vughtse verzetsmensen (Harry Holla en Jo van den Meerendonk) en over in de Tweede Wereldoorlog vermoorde joodse inwoners van Vught (de familie Philips). Het museum zorgde voor sprekers, gastheren en -vrouwen.

Lezing over Harry Holla in DePetrus

Op 12 mei werd in DePetrus ´Vught Digitaal´ georganiseerd door DePetrus, de bibliotheek en Codekids.nl. Vughtenaren lieten hun digitale activiteiten zien en bezoekers – jong en oud – kregen de gelegenheid om te leren programmeren, robots te besturen, digitale apparaten te demonteren en mee te doen aan andere digitale activiteiten. Zij demonstreerden allerlei vormen van robotica en digitale technieken. De tekenaars van Vught3d.nl lieten zien hoe ze in het 3D-tekenprogramma SketchUp het Vughtse centrum anno 1950 tekenen. Vrijwilligers van het RepairCafé verzorgden het Demontage Café, waar bezoekers kunnen ontdekken hoe digitale apparaten er van binnen uitzien. Ook gaven medewerkers van de bibliotheek informatie over de online diensten van de bieb, zoals e-books, online cursussen, Muziekweb en Luisterbieb. Het was een gezellige drukte.

Vught Digitaal