Veteranendag 2017

Veteranendag 2017 in Theater aan de Parade

De gemeenten ´s-Hertogenbosch en Vught organiseren jaarlijks een Veteranendag voor hun veteranen. Dat zijn er heel wat. Dit jaar vond Veteranendag plaats op 27 oktober, de dag dat ´s-Hertogenbosch 73 jaar geleden werd bevrijd. In Theater aan de Parade werden honderden veteranen ontvangen. De Marinierskapel zorgde voor een sprankelend concert. Daarna was de beurt aan Henk Smeets, voorzitter van het Vughts Museum, om een verhaal te vertellen over Vughtse veteranen. ´Vughtse veteranen. Ze zijn er wel, maar je ziet ze niet´, was de titel. Aan de hand van concrete voorbeelden liet hij zien hoe allerlei Vughtenaren, ontdaan van hun uniformen en medailles, in Vught bekend zijn als buurman, middenstander, raadslid of prins Carnaval (zie foto), terwijl ze toch ook een bewogen geschiedenis hebben als veteraan. Beginnend bij het Regiment Wielrijders in 1940, vertelde hij over Indiëveteranen, Molukse ex-KNIL-militairen, Nederlandse militairen en waarnemers in Libanon en voormalig Joego-Slavië, Irak, Uganda en Zuid-Sudan.

Tijdens zijn verhaal vroeg Henk Smeets aandacht voor de frustratie van veel veteranen die zich door hun werkgever in de steek voelen gelaten: ´Waarom schiet de overheid zo vaak in een kramp als het gaat om rechten of compensaties voor medewerkers? Ik noemde al de Indische claims: niet betaalde soldij, uitkeringen voor het Indisch verzet. Maar je kunt dat met het grootste gemak aanvullen met de reactie op de asbestslachtoffers bij de NATO in Zuid-Limburg of op de schilders van tanks en vliegtuigen met kankerverwekkende verf. Begin deze maand zag ik een indringend portret van Tom Middendorp, de afgetreden Commandant der Strijdkrachten. Wat opviel was zijn aandacht voor de nabestaanden van omgekomen militairen. Respectvol en langdurig. Hoe is dat te combineren met de harteloze aanpak als de juristen van Defensie of de Landsadvocaat de regie overnemen?´