Raadhuis Vught ‘Leeuwenstein’

Leeuwensteinplein 5, Vught
–            Open op zondag van 11.00 tot 17.00 uur.
–            Toelichting door vrijwilligers van het NMKV/ontvangst door vrijwilligers Vughts Museum.
–            Première 3D-presentatie van Vught als de legerplaats van Frederik Hendrik, 1629 (Vughts Museum/Pieter Kok, In3digo).

Leeuwenstein-het-raadhuis

Een van de opvallendste gebouwen in de gemeente Vught is het fraaie raadhuis. Voordat dit gebouw daadwerkelijk als raadhuis gebruikt werd, stond het bekend als landhuis Leeuwenstein. In 1753 bouwde de beroemde jurist en historicus mr. Johan Hendrik van Heurn het pand als buitenverblijf. Zijn zoon Johan moest in 1794 op Leeuwenstein ’s-Hertogenbosch overgeven aan de Franse generaal Pichegru.

Vught – 1629

In 1901 liet de bankier Herman van Rijckevorsel de oude villa afbreken om plaats te maken voor de huidige Villa Leeuwenstein. Deze villa is gebouwd in een neogotische architectuur met statige trapgevels, kantelen en torens. In 1937 werd de villa door architect Valk verbouwd tot raadhuis. Veel (lokale) kunstenaars en ambachtslieden leverden een bijdrage. De buitenzijde werd wit geschilderd.