Open Monumentendag in Vught

Open Monumentendag 2016 was ook dit jaar in Vught een succes. De grootste belangstelling ging uit naar het Koetshuis op Zionsburg. Maar liefst 1016 bezoekers bezochten het gerestaureerde pand. Niet geteld werden zij die een wandeling verkozen over het landgoed boven een bezoek aan het Koetshuis. Ook alle beklimmingen van de Vughtse toren waren volgeboekt. Op Huize Bergen waren allerlei activiteiten, waaronder een kleine expositie. Het Vughts Museum verleende hier haar medewerking aan.

Theo Verbruggen (r) en filmmaker Ellen van Kempen en haar kinderen

In het Raadhuis, waar vrijwilligers van het Nationaal Monument Kamp Vught rondleidingen verzorgden, vond de première plaats van de korte film ‘Vught en het water’ van de hand van Ellen van Kempen. Henk Smeets was verantwoordelijk voor de research en de redactie. Theo Verbruggen sprak de teksten in. De film, die straks onderdeel gaat worden van de vaste tentoonstelling van het museum in de Petrus, viel in goede aarde.

Boven op de Vughtse toren

De (voorlopige) bezoekersaantallen in Vught waren:

• Wandeling Voorburg: 100
  • Lambertuskerk: 255 (stand 16.00 uur)
  • Vughtse toren: 308
  • DePetrus: 398
  • Gemeentehuis: 406
  • Nationaal Monument Kamp Vught: 443 (stand 16.00 uur)
  • Huize Bergen: 450 (stand 16.00 uur)
  • Kasteel Maurick: 500 (schatting)
  • Koetshuis Zionsburg: 1016

Totaal: 3876 bezoekers