Lezing 28 oktober: Van concentratiekamp naar modelgevangenis door drs. Ottie Thiers

Op woensdag 28 oktober vindt in de Bibliotheek aan de Dorpsstraat in Vught de eerste lezing plaats in een reeks van drie. Aanvang 20.00 u. De eerste lezing wordt gehouden onder de titel “Van concentratiekamp naar modelgevangenis”

We kunnen veilig aannemen dat Vught nooit een gevangenis zou hebben gekregen als hier in de Tweede Wereldoorlog geen concentratiekamp was gebouwd. Dat gehate kamp bleek enkele jaren later merkwaardig genoeg de ideale locatie voor een jeugdgevangenis nieuwe stijl. Nieuw Vosseveld was in de jaren vijftig en zestig het ‘paradepaardje van de regering’. Op hetzelfde terrein stond tot 1971 bovendien het Centraal Ziekenhuis van het Gevangeniswezen, bestemd voor gedetineerden uit het hele land. Hoe is dit zo gekomen? Wat was die nieuwe stijl? Hoe was het leven in de gevangenis, achter het prikkeldraad? Wat voor gevangenen zaten er hun straf uit? En wat merkte je ervan in Vught? Historica Ottie Thiers leidt ons rond door dit onbekende stukje Vught.

Cellencomplex Nieuw Vosseveld

De volgende lezingen vinden plaats op :

Woensdag 11 november 20.00 uur Vught, een middeleeuwse handelsplaats door dr. Antoinette Huijbers en prof. dr. Arnoud-Jan Bijsterveld

Woensdag 25 november 20.00 uur Vughts verleden voltooid? door dr. Cees Slegers

De lezingenreeks is een gezamenlijk initiatief van Bibliotheek De Meierij, de redactie van de Vughtse Historische Reeks en het Vughts Museum

Voor meer informatie over de lezingen van 11 en 25 november ga naar www.vughtsmuseum.nl

Aanmelden Een passe-partout voor alle drie de lezingen kost € 25,–. Losse kaarten zijn € 10,– per stuk. Leden van Bibliotheek De Meierij en Vrienden van het Vughts Museum ontvangen 10% korting (€ 22,50 resp. € 9,–). U kunt u opgeven door het vereiste bedrag over te maken op banknummer NL91RABO0115288155 van het Vughts Museum. U kunt u ook opgeven door een mail te sturen aan Info@vughtsmuseum.nl en aan de zaal te betalen.