Kapsalon Van Lamoen naar de Petrus

Onlangs overleed Wim van Lamoen, telg uit een bekend kappersgeslacht. Ook zijn vader (Theo) en grootvader (ook Willem) waren kapper in Vught. Ze verkochten ook tabakswaren. Grootvader Willem van Lamoen had geruime tijd in de Dorpsstraat een filiaal van de Koninklijke Nederlandsche Sigarenfabriek Goulmy & Baar uit Den Bosch (en Amsterdam). Deze fabriek verkocht zijn producten door het hele land in eigen filialen. Ook de kiosk op de Boulevard van de IJzeren Man was van Goulmy & Baar en werd beheerd door Van Lamoen. In 1921 verhuisde hij naar de hoek van de Helvoirtseweg en de Taalstraat. In het pand dat burgemeester P.J. van Heeswijk omstreeks 1860-’70 liet bouwen, vestigde hij sigarenwinkel ‘La Habanera’, opnieuw als filiaal van Goulmy & Baar. Omdat zijn klanten ook om andere merken vroegen en Goulmy daar geen toestemming voor gaf, besloot Willem enkele huizen verder, op Taalstraat 159, voor zichzelf te beginnen.

Zijn zoon en kleinzoon zetten daar de kapsalon en de handel in tabaksartikelen voort. Kleinzoon Wim knipte jarenlang ook de gevangenen in Nieuw-Vosseveld. Verder waren hij en zijn vader Theo befaamde grimeurs die heel wat toneelspelers in Vught onder handen namen, bijvoorbeeld bij de toneelvereniging ‘Hooger Streven’. Ook de Vughtse Sint en zijn helpers waren vaste klanten. Een grote wens van Wim was dat de herinnering aan zijn kapsalon zou worden bewaard. Handhaving van zijn zaak in de Taalstraat bleek niet mogelijk. Wel gaat het Vughts Museum zijn wens vervullen. In de Petruskerk komt straks een winkelstraatje met oude Vughtse beroepen. In dat straatje krijgt ook kapper Van Lamoen een plek. De erfgenamen hebben namelijk een deel van de inventaris van de kapsalon geschonken aan het museum. Een ander schenking zijn bijzondere boeken van vader Theo van Lamoen. Hij schreef met de hand twee dikke delen over de kunst van het schminken. Fraai ingebonden, in een mooi handschrift.

Kapsalon Van Lamoen aan de Taalstraat

Theo van Lamoen: De kunst van het schminken